Sesongstart langrenn – Ingeborg Dahl

Tekst og bilde: Ingeborg Dahl

Sesongåpningen for langrenn er rett rundt hjørnet, og vår superspreke ambassadør, Ingeborg Dahl stiller til start på åpningsrennet på Beitostølen! Få tipsene du trenger for å optimalisere de siste dagene før et renn her.

Ingeborg jobber som ergoterapeut og er aktiv langrennsløper på fritiden med deltakelse i NM, Norgescup og langløp. Tidligere vært på juniorlandslaget i langrenn, og har flere gode meritter å vise til. Gjennom sommerhalvåret deltar hun i løpskonkurranser og rulleskirenn. Hun løper 5km, 10km og halvmaraton, og har deltatt i ultraløp. Se hennes Instagram-profil her.

 

Sesongskifte

De siste løvbladene har truffet bakken og temperaturen er på vei ned. De harde og brutale bakkene som i høst var en del av sesongforberedelsene krever nå mer vinterlige fremkomstmidler. Kong vinter er i anmarsj, og det modner en skiløpers mentalitet inn i første fase av skisesongen. Til helgen braker det løs med sesongstart på Beitostølen med resten av langrennseliten!

langrenn-sesongstart
Ingeborg har allerede logget mange mil på snø!

I helgen har jeg vært på Sjusjøen for å legge det siste treningsgrunnlaget og teste utstyret. Nyslipte ski er testet opp mot gamle favoritter, og skiparken er klargjort for ny sesong. Som stolt Supersport.no ambassadør var det en fryd å ikle seg logoen fra topp til tå gjennom milevis av fantastiske skiløyper. Tankene svirret mens jeg staket meg innover i trikkeskinnene. Det jeg har jobbet så hardt for over lengre tid skal endelig bli bekreftet eller avkreftet. Har sesongforberedelsene vært gode nok? Er jeg der jeg burde være i forhold til de andre konkurrentene?

Hvordan toppe formen?

Det er individuelle variasjoner på hva som utløser en formtopp. Jeg har ingen fasitoppskrift, men for meg har sommerhalvåret inneholdt mye variert trening. Jeg samler motivasjon gjennom flere idretter som løping, sykling og hinderløp. Mot slutten av sommeren og gjennom høsten blir det mer langrennsspesifikk trening med høyt volum og intensitet. Nedtrappingsperioden inn mot sesongstart har allerede vedvart noen uker, og har inneholdt mye spesifikk trening. Jeg er nå inne i siste uke før sesongstarten. Det er sannsynlig her nøkkelen til suksess ligger.

Langrenn-sesongstart
Både formen og utstyret er på plass før helgen!

Sluntret unna styrketreningen? Les våre tips her.

Jeg er nå hjemme fra Sjusjøen og forsøker å samle overskudd. Jeg vet at det som gir best effekt for meg er å korte ned øktene. Dette gjør at jeg for hver økt kan gå ut med mer energi etter gjennomført økt. Slik skaper jeg gradvis mer overskudd. Det er samtidig viktig for meg å kjøre en hardøkt 3 til 4 dager før konkurransedagen. Dette er for å blåse ut i ventilene. Dragtiden kortes ned og pausene økes kontra elghufsøktene tidligere på høsten. Nå bærer det av gårde til Beitostølen for å gjøre de siste forberedelsene. Løypene må gjennomgås og utstyret må testes nok en gang! Det perfekte skiparet må velges ut.

De siste forberedelsene

Kvelden før konkurransedag går jeg gjennom løypa i hodet. Jeg legger ned en plan for rennet, og hvordan jeg skal disponere kreftene. Jeg setter meg flere mål gjennom løypa. Det kan være et visuelt mål på toppen av en bakketopp, eller tekniske- og taktiske mål. Dagen etter står jeg på startstreken full av nervøsitet! Det er en kunst å holde disse i sjakk, og jeg har aldri funnet oppskriften på dette. Kanskje det er positive følelser? Uansett utfall, så vet jeg at treningsgrunnlaget er på plass. Både oppturer og nedturer er som regel alltid å forvente. Skisesongen er lang. Mulighetene er mange. Uansett gir det meg stor glede at Kong Vinter er i anmasj. Fantastiske årstid.

Skisesongen er i gang!

Merket med: ,,,,,,,