Tekst og bilde: Elise Amdal

Nytt år og en ny, blank kalender. Endelig går vi mot lysere dager igjen! Supersportansatt, Elise gir deg fem tips for hvordan du kan gjøre løpingen enda mer komfortabel og artig!

 

Elise er 27 år gammel, utdannet innen markedsføring og jobber som sortimentansvarlig i Supersport.no. Hun konkurrerer for det meste innen løping, men er også ofte å se i  langrenns-sporet. Innen løping er det lengre distanser og motbakker som appellerer mest!

 

Over dørstokkmila

Selv om jeg personlig er veldig glad og takknemlig for at vi har fire forskjellige årstider, så skal jeg innrømme at ting fort kan bli litt tyngre når dagene føles så korte. Plutselig finnes det hundre grunner til å bare bli inne; det er kaldt, glatt og ikke minst mørkt.Heldigvis har erfaring lært meg at det gjelder å få lurt meg ut den døra. Da er mye gjort, det er lite som slår frisk luft, og jeg angrer aldri!

Løping-på-vinteren-våre-tips
Løping kan by på både store og små eventyr!

Løping er etter min mening den perfekte treningsformen. Det krever så lite og kan gjøres hvor som helst året rundt. Med noen enkle grep blir opplevelsen i vinterkulden så mye bedre.

Løping-på-vinteren-våre-tips
Snø er ingen hindring. Velg imidlertid noe varmere benklær enn på bildet. Dette er jo tross alt fra sommeren!

5 tips for en bedre løpetur

  1. Mine beste tips for en vellykket løpetur på vinterføre:  Ikke kle deg for mye. Overgangen fra varm stue til vinterluft kan være brutal, men det er også kjipt og hemmende om du blir for varm. Ofte ender du opp med å svette for mye, bli våt og så fryse igjen. Kroppen produserer masse varme selv, du må bare komme i gang.
  2. Kle deg lagvis. Ull eller syntet innerst, et isolerende mellomlag i midten og jakke eller vest ytterst. Dette avhenger selvsagt av værforhold. Dersom temperaturen tillater det synes jeg vest er et undervurdert produkt. Det varmer de viktigste områdene, samtidig som det gir så mye bevegelsesfrihet.
  3. Husk hode og hender. Gode hansker, lue og pannebånd er alltid en god investering!
  4. Hodelykt. Vi har en del mørke måneder i Norge, men med en god lykt så er ikke dette noen hindring. Gamle kjente skogsstier blir nesten som helt nye med en lykt i mørket. Dobbel gevinst her er at du også blir sett av andre. Les våre tips om hodelykt her.
  5. Husk refleks!

I går var jeg ute og løp den fineste runden jeg vet om, i skogen bak huset der jeg bor. Her i Vestfold er det kaldt og tørt føre, stiene er pakket og fine for en løpetur. Det er veldig mørkt i skogen nå på ettermiddagene. Da kommer hodelykta migodt med. Satser på en ny løpetur nærmere helgen, eller kanskje jeg skal finne frem langrennskiene?

– Elise –

 

mm
Forfatter

Elise er utdannet innen markedsføring og jobber i dag som sortimentansvarlig i Supersport.no. Hun konkurrerer for det meste innen løping, men er også veldig interessert i langrenn. Innen løping er det lengre distanser eller motbakker som helt klart er å foretrekke.

Kommentarfeltet er stengt