Tekst: Kristian Horne
Foto: Kristian Horne, Kai-Otto Melau & Jacob Jacobsen

Overraskende mange legger trening utenfor lysløypa på hylla når dagene blir mørkere. Det er nesten som skogen har en slags datostempling, og at det å ferdes på stiene og skiløypene i marka kveldstid er forbeholdt polfarere og spesialsoldater. Slik er det selvsagt ikke, og vi vil sette lys (!) på hvorfor du som er glad i å trene ute bør eie en skikkelig hodelykt. Og ikke minst hvordan du bruker den på best mulig måte.

Holder skogen stengt fra september til mars?

Nei, den gjør jo heldigvis ikke det, og jeg må innrømme at noen av mine flotteste turer gjennom året er i nettopp den mørke perioden av året. Det er litt færre folk på stiene om kvelden, luften er skarp og man kan sno seg mellom snødekte trær i et landskap som fullstendig har endret karakter fra når dagslyset regjerte. Å løpe, sykle eller gå på ski med hodelykt er rett og slett fantastisk flott, og stillheten du opplever der du baner deg frem i din lille lyskjegle er noe du bør oppleve dersom dette er nytt for deg.

Med en hodelykt åpner du samtidig en helt ny verden av muligheter hva gjelder mulige løyper. For mange er ytre begrensning der lysløypa slutter, og tar dermed til takke med de samme rundene kveld etter kveld. Med en hodelykt er det snarere batteritiden og timeplanen som setter en stopper for hvor langt du når ut i skogen!

Hodelykt-silva-lupine
Ta skogen tilbake! Med en god hodelykt åpnes det mange muligheter!

Hvor sterkt lykt trenger du?

Det finnes et hav av hodelykter på markedet, og ja, det finnes et hav av hodelykter hos oss også. Så hvilken lykt skal du gå for? Vi har tidligere tatt en titt på dette spørsmålet ved å sammenligne tre lykter fra Silva med tre ulike styrker (se filmen her). Generelt mener jeg at vi kan dele inn hodelykter til trening i tre klasser:

  1. Små, lette lykter som egner seg til løping, og som gjør deg litt ekstra synlig i trafikken. Eksempelvis Silva Explore 2.
  2. Allround-lykter med høy lysstyrke, men som er lette og tilpasningsdyktige. For eksempel Lupine Piko eller Silva Exceed.
  3. Meget sterke lykter som gir enormt godt lys i høy fart. Moonlight Mountain Gear med 10000 lumen er et eksempel på dette.

Hvilken av disse typene du skal velge er helt avhengig av hva du skal bruke den til. Dersom du hovedsakelig jogger/løper på stier og skogsbilveier i marka vil du ikke ha behov for å flombelyse hele østlandet. Jeg har selv meget god erfaring med mindre lykter med rundt 200-300 lumen til dette bruket. Dette lyser mer enn sterkt nok til de fleste løpeturer og har fordelen av å være svært lette på hodet. Slike lykter har ofte batteriet i selve lykthuset og er dermed veldig lette å gjemme bort i lommen dersom du ikke skal bruke den hele turen.

Les Jacob sin test av Silva Explore 2 her.

Silva-explore-hodelykt
En enkel hodelykt kan ofte være nok til løping. Her har vår ambassadør Jacob nettopp kommet i mål på Marathon du Mont-Blanc med en Silva Explore hodelykt

En Allroundlykt kan være smart dersom du driver litt med sykkel, løp og langrenn, og trenger en lykt som kan dekke alle behov. Disse lyktene har ofte mellom 600-2000 lumen i maksimal lysstyrke, og kan stort sett dimmes ned i flere trinn. Eksempelvis kan Lupine Piko (les test her)  dimmes ned fra 1800 til 650 og videre til 40 lumen. Flere av lyktene i dette segmentet kan også tilpasset med ekstrautstyr. Eksempelvis følger det med sykkelfeste og hjelmfeste på Silva Trail speed og Silva Exceed.

Hodelykt-expedition-amundsen
En allsidig hodelykt som Silva Trail Speed kan være med på alt fra sykkelturer til fjellturer. Her fra ekstremløpet Expedition Amundsen. Foto: Kai-Otto Melau

De virkelig sterke lyktene hører hjemme på utøvere som trenger full kontroll i situasjoner der man enten har høy fart, eller må se alle detaljer i terrenget. Her finnes det lykter fra 2000 lumen og opp mot 10 000! Konkurrerer du i nattløp, nattorientering, kjører fort på ski natterstid eller sykler med høy hastighet kan dette være et godt valg. Her har vi lykter fra Lupine og Moonlight Mountain Gear som kan vil få fjernlysene på bilen din til å skamme seg!

Hvordan få lengst mulig levetid?

En hodelykt er imidlertid ikke evigvarende, og når kulden melder sin ankomst vil det være viktig å være bevisst batterikapasiteten så man unngår å gå tom. Jeg har mang en gang glemt å lade lykten, og endt med å rusle sakte og klønete hjem ifra skogen etter at lyset har kuttet. Ulempen med dagens lykter er nemlig at de kutter tvert når det er flatt batteri, i motsetning til de gammeldagse lyktene som ble gradvis svakere. Rådene for å unngå dette er heldigvis enkle:

  1. Lad alltid opp lykten etter bruk slik at batteriet er klart til neste tur. Har du en lykt med vanlige batterier (AA eller AAA) har ofte disse indikatorer for å vise batteristatus slik at du får byttet i tide.
  2. Dersom du har løst batteri kan det være smart å legge dette i en innerlomme på jakken. Mange lykter med løst batteri har forlengerkabel som gjør det mulig å gjemme batteriet inntil kroppen for ekstra varme.
  3. Dimm ned lykten til den styren du faktisk trenger. Har du ikke behov for 1500 lumen akkurat nå? Da kan du dimme ned til 1000 eller 500.
  4. Vedlikeholdslad batteriet gjennom sommeren. For at batteriet i de oppladbare lyktene skal få lengst mulig holdbarhet bør du lade batteriet helt opp en eller to ganger i løpet av sommeren når det ligger ubrukt over tid.
Lupine-piko-batteri-hodelykt
Husk å lade opp batteriet etter bruk slik at du ikke går på en smell på neste tur! Her ser vi batteriet på en Lupine Piko hodelykt.

Med mye lys kommer stort ansvar

Oppsummert må vi jo si at hodelykt er et fantastisk redskap for å komme seg frem i skogen, men det kan dessverre også bli en kilde til dårlig stemning om man bruker det på en lite hensynsfull måte. Vi har derfor laget noen enkle leveregler, basert på erfaring, for å unngå krangler i skoen.

  1. Møter eller passerer du folk uten lykt? Dimm ned, se vekk eller aller best: Skru av lykten til du er forbi.
  2. Følg godt med slik at du ikke blender forbipasserende ved uhell.
  3. Bruk så mye lys du trenger, men ikke mer. Har du behov for halv styrke akkurat der og da, så bruker du det.
  4. Kommet deg ut i lysløypa? Skru av lykten. Lite er mer irriterende enn å blendes når det uansett er lys;-)

Lykke til med valg av lykt, og trening på mørke stier i marka!

mm
Forfatter

Kristian Horne er 28 år gammel, utdannet ved Norges idrettshøgskole. Hans idrettslige bakgrunn er fra triathlon, og meritter er blant annet fire ganger topp ti i Norseman og bronse i NM triathlon langdistanse. Kristian er bidragsyter og uansvarlig redaktør for Supersport.no Blogg, og jobber til daglig som sortimentsansvarlig for triatlon i nettbutikken Supersport.no.

Kommentarfeltet er stengt