Skal du løpe Oslo Marathon eller andre løp? Vi tok en prat med Hanne Lyngstad i Adidas for å få tips og råd til alle som er usikre på skovalget!

Hva bør man tenke på når man skal velge seg en mengdetreningssko?

Man bør først ta en beslutning på om man trenger en sko for normalpronasjon eller overpronasjon. Når det er avgjort vil jeg anbefale å prøve sko som har god og holdbar støtdemping. Mengetreningssko kan være den skoen du bruker til lange løpeturer eller den skoen du bruker når beina er slitne og du ønsker å restituere med en løpetur. Overpronerer du, bør du bruke mengdetreningsskoen aktivt sånn at beina får litt avlastning på løpeturene.

oslo-marathon-adidas-1
Hanne Lyngstad hos Adidas gir deg skotips til Oslo Marathon!

Hva skiller Adizero Adios og Boston?

Hovedsakelig er det vekt som skiller disse to modellene. Boston veier 244g i herrestørrelse 42 2/3 og adios veier 226g. Det er ikke så veldig stor forskjell, men overdel, støtdemping og passform er også faktorer som spiller inn. Boston har en tykkere mellomsåle med Boostmateriale som gir litt bedre støtdemping.

oslo-marathon-adidas
Adidas Boston 7 til herre

Adios derimot har en tynnere mellomsåle som  igjen gir litt lavere vekt. Overdelen på Boston har en Engineered mesh, mens adios har en Air mesh som overdel. Air mesh er noe luftigere og tynnere i materialet. Med lavere vekt og tynnere overdel opplever man svært ofte at skoen gir en bedre å løpsfølelse. Men Boston er kun marginalt tyngre og overdelen vil nok oppleves som svært luftig for de fleste.

oslo-marathon-adidas
Den siste utgaven av klassikeren Adios med Boost-materiale.

Hva er en god skomodell å velge til en 5/10 km for en mosjonist?

Jeg vil anbefale litt mer støtdemping fremfor fokus på lav vekt. Lettvektssko fungerer best i de fleste tilfeller. Noen vil alltid falle for fristelsen og velge de letteste skoene. Det kan være veldig gøy å løpe med, men det er nok lurt å ta vare på beina og benytte seg av litt mer støtdemping for de fleste.

oslo-marathon-adidas
Elise og Ingeborg fra team Supersport.no med Adidas Adios løpesko.

Hvilken sko ville du anbefalt for en mosjonist til et halvmarathon?

Det kommer litt an på hvor godt grunnlag vedkommende har fra løping. Har man løpt kontinuerlig 3-4 ganger i uken noen måneder og holdt seg skadefri, så tåler kroppen at du løper med lettvektssko. Da er feks adidas adizero Boston et veldig godt valg. Husk at Boostmaterialet også skåner muskulaturen ekstra godt når du begynner å bli sliten. Er grunnlaget skranten og beina litt vonde, så vinner du mindre på lav vekt og god løpsfølelse. Da må du ha fokus på støtdemping og beskyttelse og mengdetreningssko er et godt valg.

Hvilken sko ville du anbefalt for en mosjonist til et marathon?

Noen mosjonister løper 5-7 ganger i uken og er vant til lange langturer, andre mosjonister løper to ganger i uken. Mitt råd til deg som skal løpe maraton er at du velger deg en konkurransesko som passer ditt løpesett og grunnlag. Men ta med deg at litt støtdemping for å skåne beina er bedre enn noen gram lavere vekt. Jeg anbefaler adidas adizero Boston. En lettvektssko med relativt god dempig. Vil du ha litt mer støtdemping anbefaler jeg Solar Glide.

oslo-marathon-adidas
Solarglide er ny av året, og passer perfekt til deg som trenger litt mer demping!

Helt til slutt: hva er de største grunnene for å velge Adidas som løpesko?

Boostdempingen i adidasskoene er grunnen til at jeg vil velge det merket. Boostdempingen tåler varme og kulde like bra. Ekstremt bra respons i hvert steg og holdbar mellomsåle!

Forfatter

Kommentarfeltet er stengt