Sesongen for rulleski er i gang, og langs norske veier er det nå mange som staker seg i form til snøen kommer! Rulleski er relativt enkle i konstruksjonen, men noen tips kan forlenge livet på dine rulleski og gjøre treningen på barmark litt enklere!

Vedlikehold av Rulleski

Skiene er i hovedsak bestående av tre elementer: stamme, gaffel og hjul. Stammen og gaflene er mer eller mindre vedlikeholdsfrie, men hjulene krever noe mer omtanke og ømhet for å gi best mulig ytelse over tid. Hjulene er laget i gummi for å gi godt grep på asfalten, men vil også slites over tid. Siden man har en tendens til å gå litt innover på skiene, og ikke minst ploge innover vil gummien slites mest på den ene siden. Resultatet blir ofte ski som nesten ikke kan brukes etter en tid fordi hjulene er blitt trekantede. Et råd mot dette er rett og slett å merke skiene for å bytte for hver tur. Eventuelt kan man midtveis i hver tur bytte høyre og venstre ski.

Rulleski-vedlikehold
Dersom du går med samme ski på samme fot hver gang blir det fort skjevt!

Hjulene har innvendige lagre som er relativt godt beskyttet, men som langt fra er helt tette. Dersom det ligger mye sand og gjørme på skiene etter bruk vil dette ofte kunne binde fuktighet som gjør at lagrene kan ruste. Et godt råd er derfor å spyle av skiene og tørke dem etter bruk. Oppbevar gjerne skiene innendørs dersom du har mulighet for det. Er par ganger i løpet av sesongen kan det også være greit å se til at alle skruene på skiene sitter skikkelig.

Slitedeler underveis på turen

Det er lite på skien som har en reell sjanse for å ryke underveis på en tur, men en ting vil ofte kunne gi deg problemer, nemlig piggen på staven! Rulleskipigger får vanvittig tøff behandling, og gang etter gang støtes den lille metallpiggen mot den harde asfalten med nådeløs kraft. Rulleskipigger er solide, men ikke evigvarende, sånn er det bare. Skulle uhellet være ute, er imidlertid ikke alt håp ute! Har du med deg reservepigg, en lighter og en tang, vil du kunne fortsette turen relativt fort! Varm opp den gamle piggen med lighteren til den løsner og sett direkte på den nye piggen med den spisse enden pekende frem. Vent et minutt slik at limet får stivnet, og vips så kan du pigge videre:)

Retting av rulleskihjul

Noen opplever i blant at rulleski går skjevt, og irriterer seg over dette uten å egentlig gjøre noe med det. Grunnen kan enten være at gummien er slitt skjevt som tidligere beskrevet, eller at hjulet sitter skjevt i gaffelen. Sistnevnte årsak er også relativt enkel å gjøre noe med. Reparasjonen gjøres best inne i godt lys. Fremgangsmåte: finn eller merk opp en linje på noen meter og forsøk å trille skien bortover linjen så rett du klarer. Gjennomfør dette et par ganger slik at du få en klar oppfatning om hvilken vei skien skeiner. Gjennomfør så retting med en liten hammer slik Swenor sin anvisning under tilsier. Dette kan gjøres på de fleste merker.

Rulleski-vedlikehold
Å rette rulleski er faktisk ganske fort gjort, og krever minimalt med verktøy!
mm
Forfatter

Kristian Horne er 28 år gammel, utdannet ved Norges idrettshøgskole. Hans idrettslige bakgrunn er fra triathlon, og meritter er blant annet fire ganger topp ti i Norseman og bronse i NM triathlon langdistanse. Kristian er bidragsyter og uansvarlig redaktør for Supersport.no Blogg, og jobber til daglig som sortimentsansvarlig for triatlon i nettbutikken Supersport.no.

Skriv en kommentar