For kaldt til å gå på ski? Tja, det kommer litt an på hvordan du forbereder deg. I dette blogginnlegget ser vi nærmere på hvordan du kan forberede deg best mulig for å tåle trening i kaldt vær!
Langrenn-trening-kaldt-vær
Brr! Kaldt vær gir vakre, rimbelagte omgivelser, og med riktig utstyr er det ikke noe problem å takle på trening!

Pass på luftveiene i kaldt vær


Det er fort gjort å utsette luftveiene for mye stress når luften er kald og tørr, og kan resultere både i sykdom og i ytterste konsekvens skade på lungene. Det du bør gjøre for å unngå dette, er å både varme og fukte luften du puster inn. Den enkleste løsningen på dette kan være å puste gjennom en hals i enten polyester eller ull. Dette varmer til en viss grad opp luften, men vil også kunne resultere i en del is og rim.

Trening i kaldt vær
En kuldemaske gir varm og passe fuktig luft selv i kald og tørr luft.

Løsning nummer to er å bruke en pustemaske. Denne vil varme opp og fukte luften slik at du slipper å dra ned kald og tørr luft i lungene. Det er også viktig å få i seg mye veske selv om gradestokken tilsier lite svetting. Når det er kaldt mister du mye fukt gjennom pusten som må tilføres underveis på lengre turer. Sørg derfor alltid å ha med et drikkebelte på lengre turer. Bruker du et thermobelte kan du til og med spandere på deg varm drikke på turen!

 

Påkledning i kaldt vær


Påkledningen ved kaldere temperaturer skiller seg sjeldent så enormt mye fra vanlig langrennsbekladning, men litt ekstra kan du ta på deg! Super-settet kan erstattes med ull over/under og legger du til en vest, holder du deg ekstra varm der det teller. Vesten gjør det også lett å regulere temperaturen da den kan åpnes i oppoverbakkene og dras igjen i utforkjøringene.

Du kan også sørge for å holde deg varm på kroppsdelene der bevegelsen er lav, og man ofte fryser fort. Hodet, føtter og hender er mest utsatt, og har ødelagt mang en skitur. Det mest åpenbare er å bruke en tykkere lue på hodet, men trekker du en hals skjevt fra haken og over ørene under luen hjelper dette også mye. På hendene kan du med hell bytte ut racinghanskene med gode og tykke hummervotter eller votter. Når det kommer til føttene er det lite hjelp å få fra racingsko, som er laget for racing, og langt mindre polekspedisjoner. Et skotrekk kan derfor være en god investering! Skotrekket til alpina gir deg god isolasjon, samtidig som designet er tøft, men skal du ha det varmeste velger du Yoko!

Er du av typen som fryser fort, kan vi på det sterkeste anbefale langrennstøy med Primaloftforing. Dette er relativt kostbart, men er fantastisk varmt, og gir deg komfort som ikke kan måles i penger.

Langrenn-trening-kaldt-væ

Rutiner før og etter

Tidspunktet som mange glemmer å ta hensyn til når det gjelder å holde seg frisk, er minuttene etter økten er ferdig. Du har kanskje gått et par timer, er småkald og klar for å komme deg hjem. Mange tar da den enkle løsningen der man hiver skiene i takboksen, hopper inn i den kalde bilen og kjører hjem med kalde og våte klær. Et godt tips her er å investere fem minutter til å skifte sokker, sette på seg tørre sko, skifte til tørr ulloverdel og ta på en tørr ullgenser og lue. Denne lille manøveren holder deg tørr og varm i bilen, og sjansen for å bli syk minsker drastisk.

Med små, men viktige rutiner er kaldt vær null problem, og du kan få lagt inn mange mil selv om gradestokken skjelver!

Vi ses i sporet!

  • Kristian

 

 

mm
Forfatter

Kristian Horne er 28 år gammel, utdannet ved Norges idrettshøgskole. Hans idrettslige bakgrunn er fra triathlon, og meritter er blant annet fire ganger topp ti i Norseman og bronse i NM triathlon langdistanse. Kristian er bidragsyter og uansvarlig redaktør for Supersport.no Blogg, og jobber til daglig som sortimentsansvarlig for triatlon i nettbutikken Supersport.no.

Skriv en kommentar