Mange overkompliserer trening, og er dessverre så opptatte av å optimalisere at man glemmer hva trening egentlig handler om. For undertegnede har forståelsen av trening og aktivitet endret seg med tiden og gjort at jeg i større grad har blitt flinkere på å utnytte de sjansene jeg har til å være aktiv.

For de fleste er døgnets timer fylt godt opp før man i tillegg skal legge til trening. Av den grunn faller det ofte bort, da man ikke rekker treningssenteret eller den oppsatte fellestreningen. Å smette inn aktivitet der man kan er derfor et godt utgangspunkt dersom tiden ikke strekker til. Våre ambassadører Jacob og Synne er mestere når det kommer til å planlegge og legge til rette for nettopp dette. Med tre barn og full jobb må de hjelpe hverandre til å få tiden til å strekke til, også når det gjelder trening. For dem er pendling til jobben i form av løping eller sykling en måte for å få tidsbudsjettet til å gå opp, og med litt bonustimer i helgen oppnår de god treningseffekt og mange fine øyeblikk som gir overskudd i hverdagen. Resultater blir det også, selv mye av treningen er i form av pendling.

Synne og Jacob er kjente ansikter i utholdenhetsmiljøet, og har begge meget respektable tider fra triatlon, marathon og ultraløp. Jacob kan blant annet skryte av fem gjennomføringer av Norseman der han har tatt sort trøye hver gang. Ikke la deg lure av alle som vil fortelle deg at trening må foregå på en bestemt måte for å a effekt! Trening er trening uansett hvor og hvordan den foregår.

Se en typisk start på dagen for Jacob:

Tips for å gjøre pendling med sykkel og løp enklere:

  • Skaff deg en god sekk! Skal du pendle til jobben bør du ha en sekk som er god å løpe/sykle med samtidig som den holder på det du trenger. Vi er veldig glade i Salomon Skinpro 15 da den er passe stor til en del tøy, samtidig somd en fungerer til de fleste aktivitetsformer.
  • Gjør klar utstyret dagen før. Morgenen er nok det tidspunktet vi mennesker er svakest mentalt i løpet av døgnet, og sengen virker ofte som en magnet som ikke vil gi slipp på oss. Har du gjort alt tøy klart dagen i forveien er det bare å hoppe rett i treningsantrekket, og sjansen for å sluntre unna og ta bilen blir litt mindre.
  • Sett av litt ekstra tid til en lett frokost og en kopp kaffe. Personlig liker jeg ikke store frokoster før jeg skal løpe, men uten noe i magen kommer sløvheten ofte snikende en times tid inn i jobbdagen. Sett av et lite kvarter til litt havregrøt eller lignende og en kopp kaffe, det er jo også en trivelig start på dagen.
  • Bruk egnede løpesko! Er det snakk om ren asfaltløping er det greit med en del demping, og til vinterløping kan piggsko være en god ide.
  • Logg treningen! Husk at det er trening selv om turen tar 25 eller 50 minutter. Over tid samler du fort mange kilometer som kommer godt med.
  • Varier ruta. Har du mulighet er det ofte greit å variere noe på hvor ferden går. Selv om man går litt på autopilot er det ikke dumt å gi seg selv noen nye impulser. Varier gjerne tempoet mellom de ulike dagene. Det er ingenting i veien for å legge inn drag på en eller to turer i løpet av en uke.
  • Husk synlighet! Høsten og vinteren er mørk, og tøy med reflektive detaljer er derfor en god investering.

God trening!

– Kristian & Jacob

 

 

Forfatter

Skriv en kommentar