I drøyt to måneder har jeg vært så heldig å få testet ultra-klokken til Suunto. Den har vært med meg på de alle fleste treningsøkter og generelt i hverdagen. Jeg har brukt den hovedsakelig til langrenn og løping, med noen få innslag av sykkel og svømming.

Jeg vil først skrive litt generelt om hva Suunto selv sier er spesielt med Suunto 9, for så å sammenligne det med mine egne erfaringer. Deretter vil jeg punktvis ramse opp noen styrker og svakheter. Til slutt vil jeg sammenligne min test med andre tester av den samme klokken og komme med en konklusjon. 

Suunto 9 på skitur

Hva sier Suunto?

Suuntos slagord for klokken er «built to last – just like you». Dette slagordet underbygges ved at de skilter med at en av klokkens nøkkelkvalifikasjoner er den utrolige batteritiden. Den kan vare inntil 25 timer i performance modus og inntil 120 timer i ultra mode. Det er mulig å velge mellom tre ulike batterimoduser (performance, endurance og ultra) i forkant av en treningsøkt. Disse valgene bruker ulik GPS teknologi og har ulik batteritid. Du vil derfor så å si aldri gå tom for strøm under en treningsøkt. Hvis klokken begynner å utlades under en økt, vil den også foreslå å bytte modus, så den fortsatt kan vare ut hele treningsøkten.

Lang batteritid er en stor fordel. Særlig når man bommer på tiden og må finne veien hjem i mørket!

For å forklare klokkens GPS egenskaper bruker Suunto 9 noe de kaller FUSEDTRACK™. Det er enkelt forklart en algoritme som kombinerer GPS og bevegelsessensorer som skal forbedre sporingen av treningsøkten din. Det er denne teknologien som gir Suunto 9 muligheten til å ha relativt presis sporing av øktene kombinert med en utrolig lang batteritid.

Den siste nøkkelspesifikasjonen Suunto skryter av er at klokken er testet av deres internasjonale team i ulike vær og føreforhold. De skilter med at den er designet for å møte standarende til profesjonelle utholdenhetsutøvere og at den skal tåle ekstreme forhold mens den er i bruk, uten at det skal gå ut over ytelsen. 

Den siste nøkkelspesifikasjonen Suunto skryter av er at klokken er testet av deres internasjonale team i ulike vær og føreforhold. De skilter med at den er designet for å møte standarende til profesjonelle utholdenhetsutøvere og at den skal tåle ekstreme forhold mens den er i bruk, uten at det skal gå ut over ytelsen.

Min erfaring

Etter å ha brukt klokken i drøyt 2 måneder, vil jeg kort oppsummert konkludere med at Suuntos beskrivelse av Suunto 9 stemmer meget bra! Batteritiden er helt rå! Med en fulladet klokka kunne jeg logge 11-12 treningstimer ila av en treningssamling på 3 dager i performance modus og fortsatt ha rundt 30% med strøm igjen på klokka i ettertid. Det er utrolig deilig å kunne loggføre mange timer uten å måtte tenke på å lade klokka. Den sier også fra hvor mange timer kapasitet den har i hver modus avhengig av hvor mye strøm man har igjen. Derfor har jeg til gode å gå tom ila en treningsøkt, noe som har skjedd tidligere med andre klokker. 

Selv om det ikke har vært helt ekstreme temperaturer denne vinteren, har jeg fått testet klokken i rundt -15 ved noen anledninger, og det gikk ikke ut over batteritiden. Min tidligere erfaring med Suunto ambit3 var at en skitur på over 3 timer i få minusgrader utladet klokken. Men det virket ikke å påvirke Suunto 9 nevneverdig. Dette er nok en super garanti for at jeg kunne loggføre øktene mine uansett vær og temperatur.

Grafisk fremstilling av puls

GPS-teknologien deres virker også til å holde mål. Ettersom jeg sjeldent har sammenhengende økter på over 6 timer, bruker jeg som regel performance modus. Jeg gjennomførte et par tester hvor jeg løp samme løype med de ulike modusene og det var små avvik i distansen jeg fikk. Mitt helhetsinntrykk av klokken er derfor at Suunto 9 absolutt holder det den lover! Jeg er meget fornøyd!

I mitt treningsarbeid bruker jeg hovedsakelig en pulsklokke til å overvåke distanse og fart med GPS, tid i form av hvor lenge jeg har trent, klokkeslett og til å holde oversikt over intervallene mine. Jeg bruker også pulsbeltet til å overvåke pulsen min. Her leverer klokken aldeles utmerket! Jeg har også blitt veldig glad i funksjonen hvor jeg må vurdere hvor bra en treningsøkt har vært når jeg avslutter en økt. Det gir meg en verdifull refleksjon over hvordan økten har vært. I tillegg finnes det en haug andre funksjoner på klokken og i appen som det er verdt å sjekke ut!

Styrker 

  • Batteritid
  • GPS
  • Utssende/Komfort 
  • Brukervennlig 

Mine opplevelser av og klokkens spesifikasjoner om batteritid og GPS har jeg allerede kommentert. Videre synes jeg klokkens utseende og komfort er et stort pluss. Jeg synes den er stilren og kul klokke som passer min stile like godt på trening som den gjør i hverdagslivet. Til festiviteter går jeg nok for et mer klassisk klokkealternativ, men til hverdagsbruk (selv litt penere tøy) synes jeg den fortsatt fungerer godt.

Jeg opplever den også som behagelig å ha på håndleddet og til tross for at jeg har den på tilnærmet døgnet rundt har jeg ikke opplevd noe ubehag, så lenge jeg ikke strammer reima for mye.

Jeg synes også klokken er relativt brukervennlig. De første minuttene etter jeg fikk klokken, bare prøvde jeg meg frem og testet ut noen av klokkens ulike egenskaper og moduser, og klarte å navigere meg rundt og utforske klokken fint uten ekstern hjelp. For de som ikke liker å fikle med elektronikk like mye som meg, er det gode forklaringer og modifiseringsmuligheter i Suunto appen og på Suuntos hjemmeside er en enkel brukerhåndbok.

Jeg synes også klokken er relativt brukervennlig. De første minuttene etter jeg fikk klokken, bare prøvde jeg meg frem og testet ut noen av klokkens ulike egenskaper og moduser, og klarte å navigere meg rundt og utforske klokken fint uten ekstern hjelp. For de som ikke liker å fikle med elektronikk like mye som meg, er det gode forklaringer og modifiseringsmuligheter i Suunto appen og på Suuntos hjemmeside er en enkel brukerhåndbok.

Svakheter 

  • Knapper
  • Håndledspulsmåler 

Det er to ting jeg savner på Suunto 9, som min gamle Suunto ambit3 hadde. Det er fem knapper fremfor Suunto 9s tre. Fem knapper gjorde det enklere å manøvrerer seg rundt i innstillinger og underveis i økter. Dette er selvfølgelig en vanesak, og jeg vente meg mer til tre knapper og touch-skjermen etter hvert.

Min siste innvendig mot klokken er håndleddspulsmåleren. Jeg testet den ut på noen løpeturer og noen skiturer, og opplevde at pulsen ofte ikke stemte overens med følelsen jeg hadde når jeg trente. Pulsen var ofte veldig lav når jeg startet og alt for høy underveis i øktene. Jeg kontrollerte noen økter med pulsbelte, som viste en mer stabil og det jeg opplever som mer korrekt pulsmåling.

Nå skal det nevnes at jeg i utgangspunktet er skeptisk til og har kun negative erfaringer med håndledspulsmåler. For meg blir disse målingene for upresis til at jeg ønsker å bruke det i min egen trening. Jeg foretrekker pulsbelte 10 av 10 ganger.

Hva sier andre tester, konklusjon

Denne testen har i alle hovedsak tatt for seg miner erfaringer med bruken av Suunto 9 i mitt daglige virke. For å gi en litt mer helhetlig tilbakemelding på klokken søkte jeg derfor opp noen andre tester av klokken. Disse testene har gjort tilsvarende erfaringer som med når det kommer til klokkens styrker (Batteritid, GPS og tøffe vær forhold). Her er det utelukkende lov ord og positive erfaringer.

Klokken fikk også svært positiv omtale i andre aktiviteter som svømming og sykkel (med ekstrautstyr). I likhet med min test ble det knyttet noe mer skepsis til blant annet håndleddspulsmåleren og skrittelleren, men her tilbyr Suunto gode eksterne alternativer som kan kobles til klokken. Kort oppsummert virker det som folk er generelt veldig fornøyd med og imponert av klokken, men at det kan være greit å for eksempel kjøpe seg et pulsbelte hvis du vil overvåke pulsen din mens du trener. 

mm
Forfatter

Stian konkurrerer hovedsakelig i ski og løping, og i noen tilfeller har han også potensialet til å rote seg bort i noen andre idretter. Ellers tar Stian en master i idrettspedagogikk på Norges Idrettshøgskole og er hovedtrener for 2005 i LYN Ski.

Kommentarfeltet er stengt