Suunto har i årevis levert GPS-klokker for multisport av svært høy kvalitet, og med Spartan-serien tok de for et par år siden steget videre når det kommer til design og funksjon. Spartan Trainer er deres siste tilskudd til familien, og vi har testet om den relativt rimelige klokken holder mål!

Suunto Spartan trainer – Ut av esken

Pakkene på sportsklokker blir bare mindre og mindre, og etter at optisk måling av puls ble vanlig, er det nesten ingenting igjen. Boksen fra Suunto innholder en liten instruksjonsmanual med det aller mest nødvendige, en usb-kabel og, ja du gjettet riktig, selve klokken!

Suunto Spartan Trainer er slående lik den gamle Ambit Sport-serien, og når sant skal sies, er vel selve klokkehuset og reimen nesten identisk med den eldre modellen fra Suunto. Når du skrur den på vil du imidlertid merke at det er en helt annen klokke som møter deg! Fargeskjerm, avanserte funksjoner og ikke minst en optisk pulsmåler! Ladekabelen er forøvrig identisk med den gamle Ambit-serien, noe som er kjekt dersom du har en gammel liggende å slenge.

Suunto-trainer-test
Suunto Spartan Trainer Wrist ute av eksen. Ladekabelen er identisk med laderen fra Ambit 1, 2 og 3.

Vekten på klokken er 56 gram og er dermed 17 gram lettere enn toppmodellen Spartan Ultra. Ultra har imidlertid ikke integrert optisk pulsmåler, noe som veier litt i seg selv. Trainer er også 18 gram lettere enn sin storebror Spartan Sport med optisk pulsmåler.

Suunto-Trainer-test
Vår kjøkkenvekt endte på 56 gram.

Synkronisering med Mac/pc og mobil

Det første du bør gjøre når du kjøper klokken er å koble den til strøm og gi den noen minutter til å våkne til liv. Etter dette klikker du deg gjennom oppstartsvinduene der du oppgir vekt, kjønn osv. Etter dette ber klokken deg om å legge den et sted den får kontakt med satelitter slik at den kan oppdatere dato/tid. Når dette er gjort, er det på tide å pare den med en PC eller en Mac. Last først ned programmet Suuntolink, opprett en bruker på treningsiden Movescount, og koble til klokken. Du vil da koble klokken mot din konto på movescount samtidig som klokken oppdateres med siste programvare.

Test-Suunto-Trainer
Suuntolink synkroniserer enkelt klokken til siste porgramvare.

Det neste steget for å gjøre synkronisering av trening så enkelt som mulig, er å laste ned Movescount-appen på telefonen din! Synkroniseringen her er superenkel, og når det er gjort vil du automatisk laste opp nye treningsøkter hver gang du åpner appen og har klokken i nærheten.  (Såfremt Bluetooth er skrudd på). Fremgangsmåte finner du under:

Suunto-Spartan-trainer-Test
Gå til meny på klokken -> Tilkobling -> Pare sensor -> Skru på bluetooth på telefon -> Åpne appen -> trykk på klokken når den dukker opp
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Oppgi koden som dukker opp på klokken.
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Hurra! Klokken huskes nå av mobilen, og du vil nå få synkronisert treningen din hver gang du åpner appen!

Tilpasning

Sportsmodusene i klokken kan ikke tilpasses på selve klokken, men kan enkelt justeres på Movescount på en mac eller pc. Optimalt sett hadde det vært ok å kunne gjøre dette underveis på trening, men for å være ærlig er det sjeldent jeg har hatt behov for å endre visningsoppsettet underveis i en økt. Klokken støtter mange separate sider med opptil 7 datafelter per side. Med andre ord får du vist alle data du kan drømme om underveis på økten. Å legge til nye sporter der du selv bestemmer datafelter/vinduer gjøres på følgende måte:

Suunto-Spartan-Trainer-Test
I movescount: Gå til settings (det lille ansiktet øverst i vinduet) -> velg Watches -> Velg din klokke -> Trykk på + på «sport modes» -> trykk enten på «Add new sport mode» eller velg en sport og velg f.esk «create new cykling sport mode»
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Her får du videre mulighet til å velge navn, f.eks sykle til jobben, og videre tilpasse vinduene og datafeltene. Du får hele tiden en forhåndsvisning av vinduet på klokken. Når du er fornøyd trykker du «save» og kobler klokken til macen for å synkronisere.
Suunto-Spartan-trainer-Test
Når klokken er synkronisert vil du ha din nye sportsmodus under trening!

Det er også mulig endre selve urskiven på Suunto Spartan Trainer. Dette gjøres enkelt gjennom innstillingene, og gir deg mulighet til å tilpasse med ulike farger og layouts. Nyttig? Tja… mer artig enn nyttig kanskje?

Suunto-Spartan-Trainer-Test
En rekke ulike urskiver er tilgjengelig. Øverst til venstre: Valgt urskive, de andre: ulike valg i menyen.

Aktivitetssporing

Suunto Spartan trainer har også mulighet for aktivitetssporing. Basisen for denne målingen er antall skritt per døgn, men klokken gir også mulighet for å spore søvn og puls. Antall skritt finner du til enhver tid i et eget menyvindu, pluss oversikt over antall skritt siste uke, puls her og nå (pluss siste 10 min), kalorier og søvn.

Aktivitetsmålere har blitt enormt populære de siste årene, og Garmin har tilsvarende funksjoner på sine klokker. Det som skiller Suunto fra Garmin, er at analysen av dataene vedrørende søvn ikke blir med over til Movescount for videre analyse. Viktigheten av dette er imidlertid verdt å stille et spørsmålstegn ved, og for de fleste av oss er aktivitetssporing kun et nyttig, men sekundært redskap for å forstå totalbelastningen.

Suunto-Spartan-Trainer-Tes
Oversikt over aktivitet siste uke.
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Dagens aktivitet.
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Pulsmåling kan være nyttig også utenfor trening. Det er superenkelt å måle hvilepuls med Suunto Spartan!

Noe jeg har funnet svært nyttig er imidlertid å bruke den optiske pulsmåleren for å måle hvilepuls om morgenen. Når jeg våkner av vekkeklokken trykker jeg på 5 min slumring før jeg trykker meg ned til pulsmåling på klokken og legger meg til å hvile igjen. Når vekkerklokken igjen ringer tar jeg en titt på pulsgrafen og får en oversikt om ting er som de pleier. Superenkelt, og en flott måte å finne ut om kroppen er i slag eller om det er noe sykdom på gang!

Suunto-Spartan-Trainer-Test
Den optiske pulsmåligen fungerer godt, men som de fleste andre slike målere må klokken sitte relativt tett for å måle jevnt.

Suunto Spartan Trainer – på trening

Det vi var aller mest spent på med Suunto Spartan Trainer var pulsmålingen. Ville den optiske målingen holde mål på en klokke med veiledende pris på 2599 kr? Etter å ha testet den på en del økter mot garmin-klokker med pulsbekte var avvikene små, og grafene veldig like. Det må imidlertid nevnes at klokken må sitte relativt tett på armen for å få sporing av puls under hele økten. Sitter den løst vil fort pulsen forsvinne sporadisk. Dette var særlig merkbart på langrenn, der vinkelen på hånden endrer seg hele tiden. Sitter den godt gir klokken etter vår mening god nok pulsmåling til de aller fleste økter! Også er det jo fryktelig behagelig å slippe pulsbelta da…

Suunto-Spartan-Trainer-Test
Visning av vindu 1 under en langrennstur. Oversiktlig og ryddig slik at man ser det man trenger!
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Pausevindu på klokken.

Gpsén er rask når man starter opp økten, og er relativt responsiv ved fartsøkninger. Skal man ha den beste kontrollen på fartsending på løp, er fortsatt en fot-pod det beste valget, men vi opplever ikke at følsomheten på GPSén står tilbake for noen andre klokker vi har brukt.

Battertiden er noe som ofte er en utfordring når klokkene blir avanserte, skjermene gode og man konstant skal ha klokken koblet til telefonen. Ut fra esken leverer klokken ca. 10 timer med trening i beste GPS-modus. Skrur du imidlertid ned intervallet for hvor ofte klokken skal logge posisjon, kan du bruke den i opptil 30 timer. Dersom du kun bruker den som klokke til hverdags vil batteriet holde i omkring to uker.

Suunto spartan trainer er enkel å bruke når du er kommet deg ut. Den er enkel å sette i gang, skjermen er passe stor, og takket være at du kan tilpasse skjermen (nevnt over under tilpasning) har du full kontroll på alle data du ønsker å se. Det er enkelt å bla mellom vinduene takket være gode, store knapper. Jeg opplevde heller ikke å trykke borti knappene ved uhell under langrennsturer, noe som fort kan skje dersom knappene er for følsomme.

Det eneste jeg har å utsette på klokken er at den er hakket tregere enn dyrere klokker til å sette i gang etter du har valgt sport og trykket start. Den trenger rett og slett et par sekunder på å summe seg, men når den først har startet går alt jevnt og fint. Det samme gjelder når økten er avsluttet og du skal lagre økten: et par sekunder, og så kommer du til «lagrer økt-vinduet». Ikke et større problem enn at man lurer på hva som skjer første gang man prøver klokken.

Suunto-Spartan-trainer-test
På tide å avslutte. Klokken stiller deg spørsmålet om følelse på økten hver gang. Artig å se analysen i Movescount over tid!
Suunto-Spartan-Trainer-Test
Etter å ha trykket på følelse tar det et par sekunder før klokken tar deg med videre til neste vindu. Helt ok på en klokke med så avanserte funksjoner til en så lav pris i grunn.

Sportsmodusene som er satt opp fra fabrikken er forøvrig ryddige og logiske, og ut av esken er klokken klar for følgende sporter:

  • Langrenn
  • Løping
  • Stiløping
  • Tredemølle
  • Sykling med wattmåler
  • Innendørs sykling
  • Terrengsykling
  • Svømming i basseng
  • Svømming i åpent vann
  • Triatlon
  • Hinderløp
  • Vekttrening
  • Sirkeltrening
  • Tur
  • Alpint
  • Fjellski

Selv om dette er den rimeligste klokken i Suunto sin Spartan-familie har den fortsatt mulighet til å vise watt. Klokken har imidlertid kun mulighet til å kommunisere med utstyr som sender i bluetooth smart, noe som eliminerer muligheten til å koble til en del wattmålere. Det finnes heldigvis en mengde av målere som enten sender i både ANT og bluetooth eller bare bluetooth (stages, nyeste utgave av garmin vector osv.). Vi testet den mot Wahoo Kickr sykkelrulle med innebygget wattmåler og fant tilkobling og bruk svært enkelt. Ikke dårlig for en såpass rimelig klokke!

Loggføring og analyse

Når økten er avsluttet, og klokken er synkronisert med mac eller mobilapp lastes økten opp til Movescount for analyse. Her finner du alle data du forventer av en normal multisportklokke, fremstilt på en oversiktlig måte. Tilgjengelige grafer er blant annet: puls, tempo, fart, høyde, forbrente kalorier og estimert VO2. Ellers er kartet oversiktlig, og viser også pulsen i farger på selve løypen (fra grønt til rødt). Kartet viser også et såkalt «heatmap» som viser mye brukte veier og stier for trening.

 

Test Suunto Spartan Trainer
Forsiden på Movescount. Oversikt over aktivitet per måned, fordeling av idretter og pulssoner.
Suunto Spartan Trainer test
Selve økten i movescount. Oversiktlig fremstilling av alle data du trenger.

I appen får du tilgang til tilnærmet samme data på øktene, også her på en enkel måte. For mange er det mest realistisk å bruke mobilen til analyse i det daglige, og til det holder movescount-appen lenge.

Test Suunto Spartan Trainer
Vinduer fra Movescount-appen på iPhone

Strava

Klokken kan også synkes enkelt med Strava slik at du ikke trenger å gjøre dette manuelt hver gang. Personlig bruker jeg kun Strava for å logge øktene mine, og en enkel manøver er alt som skal til for å automatisere opplastingen. Gå til settings (må gjøres i movescount på en mac/pc) og velg «other sport services». Trykk så på strava-symbolet og følg anvisningene. Huk så av for «all moves», og vips vil alle økter dukke opp på Strava!

Test Suunto Spartan Trainer
Synkronisering av Suunto Spartan Trainer mot Strava er enkelt!

Oppsummering

Etter et par uker med klokken er inntrykket her at Suunto har truffet en liten (eller ganske stor?) nisje. Her har de laget en multisportklokke som har veiledende pris på 2599, og som fortsatt har alle funksjoner du forventer av en langt dyrere klokke. Suunto Spartan Trainer er lett, tøff, full av funksjoner, har optisk pulsmåling og fungerer gang etter gang. Batteritiden er det eneste punktet som gjør at jeg ikke vil anbefale den til Ironmanutøvere som kjører fulldistanse triatlon, men til dem som konkurrerer på løp under 10 timer er dette et svært godt valg. I mangel på bedre sammenligninger er dette multisportklokkenes svar på Skoda Oktavia, et smart, økonomisk og solid valg! Skal du ha en ny GPS-klokke, og ønsker mest mulig for pengene er dette et veldig bra valg!

+ Funksjoner nok til nesten alle som trener mye.

+ Lett og behagelig på hånden.

+ Optisk pulsmåler.

+ Enkel å bruke, og bra app.

 

– Litt treg (2-3 sek lag) ved oppstart av økten

– 10 timer batteri med beste GPS-innstilling

 

 

mm
Forfatter

Kristian Horne er 28 år gammel, utdannet ved Norges idrettshøgskole. Hans idrettslige bakgrunn er fra triathlon, og meritter er blant annet fire ganger topp ti i Norseman og bronse i NM triathlon langdistanse. Kristian er bidragsyter og uansvarlig redaktør for Supersport.no Blogg, og jobber til daglig som sortimentsansvarlig for triatlon i nettbutikken Supersport.no.

Kommentarfeltet er stengt